Pages

Wednesday, December 22

Susah nak puaskan hati semua orang..perangai orang kita

Macam- macam perangai yang ada pada semua orang di Malaysia atau dunia.Ada yang boleh diterima atau tak bleh pakai langsung. Harini sorang telah bertanya pada aku, " awat hang tak buat blog pasai perangai orang", aku pikiaq bleh pakai ka ni?

Jadi bangun saja tidoq sambey pekena nasi kandaq yasmeen yang masyuk tu aku pon main tulis ja bab ni.

Tanpa pikiaq panjang aku tulis sahaja tajuk artikel untuk hari ni. Satu perangai dah kita dapat iaitu perangai tak pikiaq panjang. Betoi dak? Ada orang yang kadang-kadang buat keja tak pikiaq panjang. buatla apa pon apa dia pikiaq dia buat tapi kadang kala boleh bagi kesan pada orang sekeliling ataupon pada hidup dia sendiri. Tu yang orang tua dok kata, hang ni..tak pikiaq panjang sunggoh no, main bantai buat ja, tengok kan dah jadi lagu ni lagu tu. Hang ni nak jadi apa ni?

Di tangga kedua separuh dari kita atau perangai yang memang kadang-kadang ada kat kita ni ialah kita tak buleh tengok orang lebih dari kita, orang tu beli natang tu kita nak beli orang tu beli natang ni kita pon mau.

Perangai yang memang lagi pelik bila kita dok rasa diri bagoih dok ada, orang buat lagu tu tak bleh lagu ni tak bleh. Semua ada saja yang tak kena,contoh yang terdekat kawan tu ada kereta besaq kita basuh kawan tu kaw-kaw punya bagi. Dia ni tak pikiaq panjang ka beli semua ni, dahla bayaq bulan-bulan mahai dengan nak kena servis lagi, mau sekali dia melingko mau pinjam duit aku tobat lahum nak bagi.


Ada jugak orang yang suka kita ikot cara dia, dia buat buleh kita buat tak bleh, tapi jangan la dia buat benda tak elok kita pon nak ikot sama. Pandai - pandai pikiaq la, ada otak takkan tak leh pakai.

Sebenaqnya kita bleh tengok tang mana pon ada semua cam ni tak kira la hang mengaji ka, keja ka, dalam famili ka mesti jumpak gak macam ni.

Tambah-tambah lagi yang selalu dok umah sewa, kadang2 ada yang jenis apa dia ada dia pakai, apa kawan-kawan ada pon dia pakai. Benda ni selalu aku dengaq bila kawan aku mengeloh hang tengok kawan aku tu,kita beli megi baik punya letak kat dapoq dia pi masak, kot2 nak ajak kita makan dak la, dia plak songlap dulu. Mai tang dia bawak balik makan dalam bilik kunci pintu sat lagi keluaq cucuh rokok kepoi2 ja depan kita.


Ada gak yang kadang2 dia suka apa yang kita buat tapi dia takmau tunjuk kadang2 dia kata hang takleh buat lagu ni ni tak best hang pakai ni baru power, ..tup2 2 minggu dia plak beli dan buat.Ada plak yang jenis bantai belakang-belakang ja,dia tu buat lagu tu tak kena la lagu ni tak kena la, mamat tu poyo ja beli natang tu dia ingat orang suka ka, yang jenis ni cakap depan-depan takmau bila suruh muka tunduk lebih dari nak masuk dok bawah meja ja, cakap belakang-belakang dialah raja.


Satu lagi bila cakap pandai, yang ni la kadang-kadang kalau dok kot kampong belah2 cerok mana ka, taman-taman yang masyarakat dia suka dok bawah pokok petang-petang gelak lebih kurang dari langsiaq(sejenis hantu betina) paihtu gebang natang tu natang ni, kita buat lagu ni takleh lagu tu takleh apa, tu tak sempoi ni tak sempoi, bank tu buleh buat lagi lebih dari apa yang hang buat ni.Kalau dalam kelas tu kita dok nampak dah bila ada geng yang rajin berpuak-puak, apa geng tu ingat depa sempoi dah ka buat lagu tu.Betoi dak? selalu dimana saja ada ja, tambah-tambah jenis tempat yang rajin kita jumpak termasuk kawan pejabat, mesti confirm ada punya tipu la kalau hampa kata takdak tak pon hampa malu nak habaq.Tambah-tambah dia la hero cakap lagi pandai contoh " hang ni apa nak jadi ni..."sebelum pikiaq nak kata pikiaq dulu kenai betoi2 ka dia tu sapa sebelum kita bambu dan cakap pandai dok atoq-atoq hidup dia? Mana tau dia ada masalah ka apa ka. Tanya masalah daripada menambah masalah.

Jadi dengan perangai yang dok ada ni pikiaq-pikiaq la ada dak kena mengena dengan kita, rasa-rasa kat aku pon ada gak benda ni tapi pandai-pandai beringat la jangan sampai ada yang terasa dengan perangai kita.


Bak kata orang muda di jitra, Susah nak puaskan hati semua orang, jadi bagi memuaskan hati kita buat apa yang kita rasa kita mampu buat tanpa dok susahkan orang lain. Jadi pada kawan-kawan atau sanak sedara yang terasa aku mintak maaf banyak-banyak la kalau ada salah silap dalam penulisan yang kena ataih batang hidung sendiri. Kalau dah terasa tu jangan nak salah orang lain plak. Ni hasil daripada beberapa pihak yang mintak aku menulis lagu ni. Yang baik kita jadikan teladan yang tak baik kita cakap depan2.Kalau tak suka tak payah buat.

Ayat ini ditulis straight to the point tanpa perlu ada isi tersirat.




Gambar Hiasan.

3 comments:

Hadi Hamzah said...

Betoi cakap hang...kehkehkeh..

amie said...

dia ka?? hang pon lagu tu gak ka? kehkehkeh

BUNGA said...

salam ziarah.
betul.. memang susah nak puaskna hati semua orang.. cuma berusahalah untuk buat yg terbaik :)