Pages

Wednesday, February 23

Kerja Paling Merbahaya.

Hari ni aku ditemuduga untuk kembali mempunyai status pekerja sepenuh ikhlas. Jadi nak share gak pasai kerja-kerja yang agak merbahaya setakat nih la yang aku tau pon.

Jadi kepada sesapa yang nak cuba try test p mintak kerja camnih pastikan anda sudah cukup ibadat, ada insurans nyawa dan dah buat surat wasiat siap-siap.

So apa lagi..cam besa..gambar disertakan dengan sembang kosong aku dengan komen yang ikhlas tulus hati diterjemah kepada penaipan blog..




Ini bukan memain punya kerja ni..kalau kita tengok filem Cuci tu mungkin boleh consider lagi nak kerja pasai semua lengkap dengan tali yang dikhaskan untuk kerja yang camtu..tapi tak sama kerja di Dubai sebab pekerja yang jugak pendatang dengan izin ni hanya dibekalkan dengan tempat cuci saja..takdak sekuriti punya equipment apa suma, jadi nak tak nak kena la buat gak kalau tak masih ramai lagi yang mau amik alih tugas deepa nih..untuk pengetahun pekerja ni tengah cuci satu tingkap di tingkat 34 iaitu 400 kaki dari muka bumi di satu bangunan apartment di area Jumeirah Beach, Dubai. Agak-agak dia simpan jantung dia tang mana nih..





Ni nama dia Helicopter Lineman punya pekerjaan, kalau aku dapat kerja di TNB mungkin ni gak kerja aku untuk mendapat gaji yang agak besaq. Hahaha..sesapa yang rajin kondem TNB yang selalu letrik terputus tu, mungkin kadang-kadang depa tengah pebetoi kabel yang tengah rosak tu. Sut yang dipakai ni memang dikhaskan untuk pengaliran arus elektrik voltan tinggi. Kerja ni dilakukan oleh pakar dari UK. Silap sikit saja anda akan menjadi daging bakaq atau rentung terus.Nama panggilan untuk team yang bekerja nih dipanggil "Hot Glove" dan bukan Hotwheels ya.



Pernah tebang pokok dak? Pokok apa? bonsai? tu tak sempoi lagi. Ni baru sempoi punya kerja yang memakan nyawa ni.mungkin sesapa yang kerja tebang pokok nih tau la apa dia punya risiko selain daripada kena ketit dengan kerengga..pokok di tempat kita mungkin tak berapa nak tinggi sangat..tapi kalau di belah-belah kawasan penjajah sana tu agak tinggi pokok dia..nyawa semua nih.



Ini bukan aksi kumpulan pakatan haram jadah dok keja bombastik dalam toilet,bus,mahupon bangunan persekutuan. tapi ni adalah aksi mat-mat bom berani mati yang bagi bom tu tak meletup dan bom tu plak adalah bom zaman perang orang dulu dulu punya, sebelum nak bekerja anda perlu menyainkan surat mati,insurans dan gaji anda akan disediakan bersama skim pencen iaitu batu nisan 2 bijik.dari tahun 1996 sampai 2002 baru 500 yang mati ketika tengah buat kerja nih.

Camna? dah pikiaq kerja mana yang sesuai dengan jiwa rempit anda?

No comments: