Pages

Friday, December 10

Nak tau apa itu Wikileaks?

Wikileaks adalah satu pasukan hackers yang telah menggemparkan masyarakat dunia khususnya kuasa besar iaitu Amerika Syarikat tentang peperangan di Iraq yang telah diseleweng oleh Amerika Syarikat, ianya juga mengenai bagaimana Wikileaks ni telah membocorkan rahsia A.S kepada dunia dengan memperolehi email-email daripada sumber mereka di seluruh dunia.

Dengan perolehan data-data ini mereka telah menyerang A.S dengan menyebarkan artikel-artikel secara terus kepada pihak-pihak yang ingin mereka sebarkan, mereka menggunakan kaedah seperti kewartawanan yang sering kita tengok di akhbar atau di media elektronik. Wikileaks ni tak meminta bahan daripada orang lain tapi menerima dari sumber yang boleh mereka percayai dan menyebarkannya di internet atau apa sahaja yang mereka suka. Oleh sebab itu sumber sumber yang telah memngirimkan berita kepada mereka ini amat penting dan mereka seratus peratus menjaga supaya sumber-sumber ini dapat hidup dengan selamat daripada bocor. Mereka juga mempunya peguam-peguam yang berbakat jika mendapat tentangan daripada pihak-pihak yang ingin menjatuhkan mereka.

Wikileaks ini tidak mendedahkan secara terus segala berita yang mereka dapat tetapi menguji dahulu samada berita itu benar ataupun hanya khabar angin. APa kah ianya nyata mengenai dokumen yang mereka dapat,siapa penyumbang kepada berita tersebut,siapa dalangnya.

Disini saya senaraikan beberapa berita atau sumber yang telah dibocorkan oleh Wikileaks ini :

-Perang, pembunuhan, penyiksaan dan penahanan
-Kerajaan, perdagangan dan transparansi syarikat
-Penindasan kebebasan bercakap dan pers bebas
-Diplomasi, memata-matai dan (kontra-) perisikan
-Ekologi, iklim, alam dan ilmu
-Rasuah, kewangan, cukai, perdagangan
-Sensor teknologi dan internet filtering
-Kultus dan organisasi keagamaan yang lain
-Gangguan, kekerasan, pelanggaran

Semua ini seperti yang saya ceritakan tadi iaitu tentang pemilikan dan keadaan di Guantanamo, U.S lost Fallujah's info war - Classified U.S. intelligence report on the battle of Fallujah, Iraq dan juga menjatuhkan kerajaan yang tidak popular dan tidak punya kuasa seperti Iraq yang dibantu oleh kerajaan A.S seluruhnya.

Ketika ini heboh di media masa tentang tentangan Wikileaks ni dengan kerajaan A.S dan pihak-pihak yang bersekongkol dengan A.S. Timor Timor jugak termasuk dalam rancangan Wikileaks ini.

inilah pengasas Wikileaks



Julian Assange

Jadi kesimpulannya di sini aku rasa Wikileaks ni nak menunjukkan kehebatan bagaimana wartawan atau media massa dapat mengubah dunia dengan hanya mengeluarkan artikel yang sebenar dan pihak-pihak tertentu akan mendapat nasib yang amat teruk atau baik bergantung bagaimana seseorang itu menulis artikel tersebut.

Jadi harap-harap semua ini tidak akan sampai ke Malaysia.


Artikel


Bilik Rahsia Ala James Bond





Disini artikel yang boleh dibaca.

CNN
KOSMO
Wikileaks

1 comment:

kuchai said...

wikileak kata anwar mmg liwat saiful wey!

http://www.malaysiakini.com/news/150602