Pages

Saturday, December 25

Browser untuk iPad selain Safari.


Di waktu subuh ni aku nak bagi tau skit pasai gadjet bernama Ipad ni ha, rupanya ada gak dia punya program atau applications yang depa bina untuk iPad ni aku igtkan beli dan guna ja..hehe..kira dah jadi mini laptop dah la ni noh..mai kita buat sembang gadjet sat walaupon aku yg tengah menulis ni tatau langsung pasai Ipad ni.

Untuk blogger dan sesapa saja yang selalu intai belogapasajajadi ni megunakan iPad di sini aku ada terjumpa ketika aku singgah di web luaq negara iaitu software atau applications (aku taktau la istilah yang mana satu yang depa dok pakai untuk ipad punya program ni) untuk iPad. Selalunya kita memang tau apple ni menggunakan browser seperti Safari untuk kita membuka website yang kita suka, sekarang ni sesapa yang rasa cam tak best ja browser Safari tu boleh lah cuba beberapa jenis Browser yang akan aku senarai cerahkan masa depan iPad anda.


1- Atomic



Browser ni bila kita bukak kat dalam ipad tu dia boleh dibesarkan sampai penuh skrin. kita boleh gak, boleh beli ni di itunes.dia punya browser kita boleh buka2 tab sebanyak mana kita mau.Jadi kalau nak buka tab yang sebelah tu kita leh bukak cam guna mozilla atau rockmelt chromium di laptop atau desktop kita.senang dan mudah untuk kita buka facebook, twitter atau tv online.tapi kita takleh guna browser ni sebagai browser utama kita sebab dah terang lagi bersuluh la kompem punya apple dah buat dia punya safari tu untuk tiap2 keluaran gadjet2 dia yang hot2 tu..dalam sistem dia memang dah dia letak safari sebagai pengendali utama bila kita nak guna browser, jadi bila buka safari then kita buka natang atom nieh pastu off safari tu baru leh guna, cikai gak rupanya barang apple ni,dia nak kita guna barang dia dulu baru leh pakai yang len.

2- Browser Duo



Browser ni senang bila kita nak buka email sambil bukak twitter sebab dia akan pecahkan browser ni kepada 2 secara menegak kira separuh bahagian atas tu mungkin kita boleh berbalas email dan separuh lagi bahagian bawah kita bleh tgk apa tengah berlaku di laman twitter atau website memana yang kita suka...kiranya boleh baca paper sambil kita tengok page facebook kawan2 ka atau selainnya.

Nak tau lagi lanjut boleh pi ke website ni Browser Duo

3- Grazing Browser




Grazing ni plak untuk kita yang suka masuk website yang banyak, dan kita yang memang suka bookmark kita punya web kesukaan contohnya web email,facebook,web hiburan,youtube dan sebagainya. kira yang ni memang senang skit bila kita nak masuk memana website yang kita suka dengan cepat tanpa perlu taip url sebab kita dapat savekan masa dengan simpankan tab web kesukaan kita tu. yang ni kira cam kalau guna browser Rockmelt tu kita panggil feeder la, dah ada ditepi sebelah kiri kita kala dalam Grazing ni kita punya website yang kita dah save just klik situ utk open new tab ataupon terus buka.Kita boleh terus highlihtkan apa-apa perkataan yang kita baca contohnya kita tengah baca pasal iphone dan kita highlightkan perkataan tu dia akan terus cari web yang berkenaan dengan iphone, cepat dan pantas.pastu plak dia ada satu benda yang di panggil thumbpad kalau tak salah aku, benda ni sempoi gak kiranya kita just sentuh jari kita ke skrin tu dengan gerakan cam gambar yang aku letak di bawah tu, kira cam hentak jari tu dua kali saja mcm kita klik mouse 2 kali la dia akan tukaq kan tab kita ke tab yang lain,pantas dan smooth sekali. untuk yang berminat boleh download dari itunes dan belajar di website ni.
Di link bawah ni pada tajuk web utk applications ni aku letak web yang memang ada tutorial sekali jadi sambey pekena kopicino tu boleh la try guna browser ni dan buka tutorial dia.





Grazing Browsers.com


Kalau ikotkan ada 10 browser semuanya tapi takkanla semua nak buboh dalam ipad hampa tu kan, jenuh duit gak la sebab semuanya ni kena di beli tapi harga pon agak berpatutan kalau ikot duit kita dalam RM3 dan duit dalam dollar dalam 99sen atau 1 dollar camtu ja, semuanya ada dalam itunes, pandai cari jumpak la..tak pandai cari kena la belajaq sikit2 kan..tak belajaq sampai bila nak pandai.

Jadi sedikit sebanyak penerangan ringkas tak sangga dari aku ni dapat membantu pengguna ipad atau yang baru nak beli ipad tu untuk memudahkan hidup depa semua.

Selamat mencuba dan mendownload.

P/S: kalau loghat utara yang saya dok guna dalam web ni agak membuatkan anda pening bolehla bertanya di ruangan komen.




1 comment:

Ken Wooi said...

oh cool.. ingat boleh guna safari saja :)