Pages

Wednesday, November 16

Android: Cara me"Root" Galaxy Mini.

Assalammualaikum..

Harini kita belajaq untuk meroot henpon Galaxy Mini okeh, aku pon baru belajaq nih, sebelum tu yang aku tau just simple ja root nih, kita buleh move application yang ada dalam phone tu masuk ke dalam SD Card, besala galaxy mini punya internal memori dia kan sikit sangat, bagi yang gila sangat nak boh memacam dalam henpon depa tu boleh cubat root, takkan terjadi apa-apa yang tak betoi.

Firstly anda kena ada satu benda bernama upd_1.zip iaitu satu bahan penting untuk menyedapkan resipi kita nih, dengan benda nilah henpon hampa tu akan berubah, just google ja untuk cari barang nih.


So copy dan letak dalam sd card, lepas tu offkan henpon anda se-off2-nya..then tekan butang home+power sampai keluaq CWM...lepas dah keluaq click apply update from SD Card, tunggu sampai completed, lepas tu click Reboot.


Nanti bila henpon dah on dia akan keluaq gambaq android lanun yang mana nama dia "Superuser". So bila dah ada natang tu ternyata henpon ampa dah fully root. Untuk move applikasi plak kena buat partition pada sd card yang nak guna tu,sebelum buat tu copy dulu benda penting kat dalam SD Card tu supaya nanti tak letih nak save balik satu persatu, lepas tu, nak buat partition plak agak letih sebenaqnya tapi kalau dah paham senang ja, just install software yang boleh dapat di dalam google.com, then buat, lepas tu untuk move application hampa semua just kena install applikasi nama "Link2sd" ja, bila dah install ikot step-step dia, lepas dah ikot hampa buleh dah move segala applikasi ke dalam SD Card.





Cari icon ini dalam menu galaxy mini hampa, kalau ada void warranty tapi henpon dah di root, kita belajaq buat Custom Rom plak lepas nih..heh.

Via Galaxy Mini

No comments: