Pages

Friday, December 31

Sapa nak email username@facebook.com?

Haaa..tekejut kee?? Ayat Eric dalam satu rancangan tv yang menghias rumah kecik menjadi rumah kecik tapi anggun.
Ada mcm dalam gambaq ni??


.

Memang tekejut kan? aku pon ternganga sat masa terbaca artikel pasai benda ni. Email ni dah lama di bagitau kepada berita u.s.a di mana facebook telah mencipta satu email yang amat sempoi untuk sosial people tetapi utk berbusiness aku pon tak brapa nak tau ok dak bagi depa ni.

Benda ni di lancarkan pada bulan November yang lalu, first thing.. hampa kena klik dan tunggu di invite, aku dah 3 hari klik dan menunggu utk di invite tapi apa pon tak nampak lagi, just soalan yang boleh dipercayai jawapannya saja aku boleh nampak.

Ok untuk tak buang masa hampa, apa kata pi bancoh kopi sat,delete email lama yang beriban-riban tu. Sebabnya yang utama? ok aku bagi hint dulu pasai bendai ni.Kalau sapa yang add aku di facebook mungkin dah dapat hint sikit2 sebelum ni daripada updated status aku di sana. bagi yang tak tau aku bagi tau dulu.

Produk keluaran Facebook ni ialah....


Facebook New Messages..(bukan email? apa ni kami kena tipu ka pasai entry ni?? kata sedara sedari yang dok baca khusyuk punya..)

Nama ja messages tapi macam2 bleh buat kaklong ngan bang teh oi..

Pasaipa jadi lagu ni? Mark kata " email terlalu formal untuk kita semua terutamanya pelajar-pelajar, tambah2 student ni bukan hampa tatau lebih suka benda yang ringkas dan cepat, dahtu kebanyakkan pengguna facebook ni lebih suka guna SMS daripada beremail. jadi dengan terbinanya natang ni dia lebih senang utk depa guna la.

Firstly, facebook new massages ni ialah mesej inbox yg kita guna selalu tu yang bersifat universal atau unified messaging termasuk chatting,email dan mesej di dalam satu inbox saja.Kalau kita nak beremail cam selalu pakai benda ni kita takyahdah nak taip kat CC, atau BCC utk hantaq email kepada ramai kawan2 sbab kita boleh terus email kepada orang yang ada didalam friends list kita punya facebook sahaja. cepat, ringkas dan tarrrbaaiikkk.

Jadi maksud yang lebih senang 3 benda ni dikumpulkan di bawah satu bumbung saja la. Kalau guna yahoo kita nak chat kita terus chat guna mailbox tu atau nak sempoi kena guna YM tu kan, kalau yang ni chat ja cam biasa.

Social Inbox.
disini kita boleh terus membuka email dari gmail,yahoomail atau apa saja mail-mail yang selalu kita buka secara asing. dari sini kita boleh terus untuk menanda email mana yang kita rasa sesuai utk kita terus import masuk ke sini. dengan cara tu takyah dah nak buka berlambak tab hanya utk membaca email. kita gak boleh terus savekan contact yang kita kenal dari yahoo atau gmail dan email dari org tu akan masuk ke inbox sosial ni.

Social inbox dan email ni merupakan tempat dimana kita lebih pentingkan kawan-kawan dari segala-galanya, bagi aku ada gak baik dan buruk nya.

Untuk mengelakkan email kita dijangkiti penyakit yang slalu kita tau dah mai dari email yang tak dikenali dia ada anti spam dalam ni dimana tugas dia untuk kawai mesej dalam inbox kita tu.

Kita juga boleh menggunakan handpon apple iaitu Iphone yang kemunculan dia menggunakan facebook new messages application untuk hpon ni dah kompem dan belum dilancarkan lagi.

Kita juga boleh menghantaq mesej atau email ke facebook mail ni melalui handpone kita atau sms saja. kira dia memang himpunan dari cara-cara kita berhubung pada masa kinila.

Mesej daripada orang yang tak dikenali plak takkan terus masuk ke inbox kita tapi akan masuk ke folder yang telah direka dengan cukup baik oleh Mark geekers.

Ni adalah penambahan yang dah ditambah ke message baru ni dan menyenangkan kita iaitu :

Gambar dibawah merupakan rupa new messages inbox kita tu nanti



Faster Interaction : Dengan hanya menekan butang send saja kita boleh terus menghantaq kepada sapa saja yang kita inginkan dengan cepat.

Integrated Communication : Tak kira kita nak berhubung menggunakan apa cara sekalipon iaitu samada melalui Facebook, Mobile atau Handphone dan jugak email ia akan terus sampai ke satu tempat saja.

Smart Filtering : Kita selalu pentingkan email yang kita buka ialah dari org yg dekat dengan kita daripada email-email yang kita tak perlukan sebelum ni jadi ini mungkin dapat membantu kita mengubah segalanya.

Forward message : Kita boleh terus forwardkan email atau apa saja kepada orang yg kita kenali dan inginkan.

Adding group conversation : Kita boleh terus mengadd contact yang kita perlukan sebagai yang utama. Jika kita takmau teruskan kita boleh terus delete saja group ni dan email tu takkan masuk lagi ke message ni.

Attachment : kita boleh attach terus video atau gambar terus dalam ni atau boleh menerima melalui handpone gak. kira sapa2 yang pakai talipon 3310 tu boleh la dapat mms atau 3gp video terus ke sini atau untuk send kepada kengkawan.

Mesti pakat tanya dah ada chat bawah tu kenapa dalam ni mesti ada gak. aku terangkan dengan lanjut dan slowly.. ok selalu kita berchatting dgn marka ka or bini kita di luaq negara dan kadang2 ada org yg kita tak kenali atau orang yang mungkin mengganggu kita, di situ kalau kita nak kawal kita boleh offline ja chat tu dan dia akan masuk ke dalam message ni utk kita berhubung dengan lebih aman damai dan tenteram. Untuk lebih lanjut boleh rujuk di sini Chat

Cara mesej dari handphone terus ke facebook kawan kita..

Ok untuk kita mesej kawan kita plak melalui handphone kita terus ke mesej box dia tu, kita hanya perlu taip:


contoh : Abg Belogapasajajadi Comey aih hari ni! Send kan ke 32665 (FBOOK: ini rujukan kalau kita taip nombor tu guna handphone selain blackberry tulisan yang kita guna adalah FBOOK..tgk betoi ka dak?)

ayat yang terpapar kat dalam tu adalah Comey aih harini! Nama depan tu merujuk nama contact list kita.bijak? Untuk kawal keluaq masuk notification mesej kita boleh ke link ni utk kawal segalanya berlaku Kawalan Notifikasi

Okayla banyak lagi kalau nak diikotkan. untuk last sekali aku bagitau rahsia segalanya. Pada kawan2 yang dah daftar URL facebook contohnya url aku facebook aku www.facebook.com/amancallamie jadi facebook email atau facebook new messages aku akan jadiamancallamie@facebook.com

Senang saja dia main tukaq2 lagu tu ja, takyah nak share2 dgn org lain dah.

Bagi kawan2 yang nak tau lagi pasai benda ni dan rasa aku tulis ni tak cukup memberi kepuasan di hati boleh ke website niSoalan New Messages

Bagi yang nak pakai email ni bolehlah klik kat web ni untuk tunggu invitation dari facebook.com.

New Messages Invitation

seperti gambar di bawah ni dia punya web page. klik di butang hijau utk tunggu invite dari depa.



Jadi kepada yang teringin nak guna boleh la klik invitations tu, dan ini adalah langkah baik untuk kita berhubung tapi benda tak baik plak..camna kalau akaun facebook kita kena hack?? Mcm mana dengan email-email daripada simpanan kita di sana?? itu saja menjadi tanda tanya dalam kepala hotak aku yg dah berkarat akibat lama tak guna.


Gambar ni utk yang di invite oleh facebook.

Bagi kawan yang takda facebook kita boleh invite depa macam Rockmelt, facebook akan bagi kita had bilangan orang yang boleh kita invite nanti.


Ni untuk pengguna facebook new messages for iphone.

Ni artikel yang aku jadikan aku punya rujukan, dah seminggu gak aku baca sebelum aku tau benda ni dah kompem dijadikan email. sebelum ni hanya rumor belaka

Facebook New Mesej

How to new facebook change email

a>Project titan

4 comments:

Ken Wooi said...

oh really.. cool :D

Travelog.my said...

bagus betul post hang ni. tapi berpinar mata aku nak habis baca post panjang lebar ni bro..anyway, aku pun memang duk tunggu email facebook tu..huhuhu nasib baik aku jumpa post bro ni.

imamrubianjr said...

salam mizan,ana baru follow blog tuan. best mmg best info tuan, tp ana x paham la, panjang lebaq. nti ana nak blajaq kt tuan boleh x?

mizan said...

boleh punya..cubala..anda pasti tertawan..hehehe..